כעת, כשהתלמידות והתלמידים חוזרים לבתי הספר, נדרש מענה מקצועי
ויצירתי להשלמת הפערים החברתיים והרגשיים שנוצרו בתקופת הקורונה.
ניתן להגיש פתרונות לאתגר עד ה12 במאי.
הצעות שיוגשו לאחר מכן יבדקו על בסיס מקום פנוי.
כחלק מהאתגר, עשרות בתי ספר יזכו במענקים לקידום יוזמות
המציעות פתרון לאחד או יותר מהתחומים הבאים:
הפתרונות המוצעים עשויים להכיל:
1
דו-חודשי
דו-חודשי
2
שבועיים/יומיים
סדרה ממוסגרת של מספר מפגשים, 'חבילה', 'קורס', סדרת שטח, סדרת-חוץ, שבוע דיאלוג ושיח, או כל המשגה אחרת שמאפשרת עשיה משמעותית ומקצועית, תחומה בהיקף ברור של זמן ותוכן. פעולה כזו עשויה להתחבר לתהליכי סיכום ופרידה טבעיים של סיום שנה מיוחדת, לחשיבה משותפת עם צוות, תלמידים והורים על שנה הבאה, לתהליך למידה אקדמי שמתקיים ונכון ליצור לו הקשר חברתי-רגשי וכדומה.
3
כחלק מתהליך, כולל הכנה ועיבוד
יום שיא שמהווה חלק מתהליך חינוכי שלם. כזה שיש לו הקשר רחב ועמוק, שמחובר לעשיה ולשפה בית ספרית. יום מיוחד כזה, צריך להכיל גם חלק של הכנה (pre) וגם חלק של עיבוד (post). חישבו על זמן איכות עם ילדים פרטיים בבית – מתי הוא משמעותי ונחרט? מתי הוא כזה שעשוי להיות בו רגע חד פעמי מכונן? יום שיא חד פעמי, העומד לכשעצמו, ללא הקשר, ללא תהליך כולל, עשוי להיות חסר-ערך ואם לא ייבנה בדרך חינוכית מקצועית, הוא עלול גם להזיק.
4
כל פעולה אחרת שעונה על האתגר
ומתאימה ללוח הזמנים
יוזמות ויזמים יוצאי דופן יזכו גם ב...
עד 15,000 ש"ח מענק אישי ליזמים וצוותים בולטים. תמיכה וליווי גם עבור שנת הלימודים הבאה.
המענק האישי יינתן ליזמים וצוותים ע"פ הקריטריונים הבאים:
- יזם שמעוניין ומסוגל להתפתח כסוכן שינוי.
- יזם שימשיך ויבנה את היוזמה מעבר לתכנית הנוכחית, וכן יפרוץ עמה את גבולות בית הספר.
- יזם שירצה ויוכל להוביל קהילת יזמים חינוכיים בתחום ה-SEL במסגרת פלטפורמות שונות של הקרן.
- יוזמה שטמון בה בסיס לשינוי תפיסה. כלומר כזו שמכילה מנגנון, רכיב או פרקטיקה משמעותית חדשנית.
טיפוח מיומנויות חברתיות-רגשיות על-פי מעגל המיומנויות של ארגון CASEL
תחת הכותרת 'למידה חברתית-רגשית' נמצא עולם ומלואו. הארגון האמריקאי CASEL מוביל את התחום בעולם ומגדיר חמישה מרכיבי יסוד – מודעות עצמית, הכוללת מיומנויות כגון זיהוי רגשות, ביטחון עצמי, מסוגלות עצמית ; ניהול עצמי, הכולל מיומנויות כמו ניהול לחץ, מוטיבציה, התמדה והצבת מטרות. מודעות חברתית כוללת את היכולת להיכנס לנעלי האחר, להיות אמפתי ולקבל את הזולת, מיומנויות בין-אישיות עוסקות ביכולת לעבוד ביחד, לפתור בעיות וקונפליקטים, לתקשר ולבנות מערכות יחסים, ומרכיב קבלת החלטות אחראית טומן בחובו מיומנויות כמו זיהוי בעיות, ניתוח מצבים ורפלקציה.
שאלות מנחות
האם יש לך רעיון ליוזמה חינוכית שתפתח את אחת המיומנויות הללו או מיומנויות נוספות במסגרת הכיתה/ השכבה /בית הספר?
האם יש לך רעיון יצירתי להעמקה של מיומנות חברתית-רגשית שתופסת מקום בבית הספר וברצונך לחזק ולפתח?
האם יש לך רעיון ליוזמה חינוכית שתפתח את אחת המיומנויות הללו או מיומנויות נוספות במסגרת הכיתה/ השכבה /בית הספר?
האם יש לך רעיון יצירתי להעמקה של מיומנות חברתית-רגשית שתופסת מקום בבית הספר וברצונך לחזק ולפתח?
האם יש לך רעיון ליוזמה חינוכית שתפתח את אחת המיומנויות הללו או מיומנויות נוספות במסגרת הכיתה/ השכבה /בית הספר?
האם יש לך רעיון יצירתי להעמקה של מיומנות חברתית-רגשית שתופסת מקום בבית הספר וברצונך לחזק ולפתח?
פיתוח אמפתיה / חינוך אמפתי
אמפתיה היא יכולתו של אדם להיכנס לנעלי האחר, להחזיק בפרספקטיבה של אחר, להבין אותו, את תחושותיו. מומחים מובילים בעולם מתחומי מדעי המוח וההתנהגות מצביעים על קשר ישיר בין רמת האמפתיה של האדם לבין דרך התנהגותו בחברה. המשוואה פשוטה: ככל שדרך החשיבה האוטומטית של האדם היא יותר אמפתית, כך באופן ישיר הוא יהיה יותר רגיש לזולת ופחות אלים ותוקפן. ההתקדמות הגדולה של עולם המדע הובילה לפריצת דרך ביכולת לזהות את תהליך האמפתיה שמתרחש במוח ולחזק אותו בדרך של אימון ותרגול.
שאלות מנחות
האם יש לך רעיון שיפתח את החשיבה האמפתית שלך, של הצוות ושל תלמידייך? את היכולת האמפתית?
האם יש לך רעיון לחיזוק שרירי האמפתיה של הצוות ושל התלמידים?
האם יש לך רעיון שיפתח את החשיבה האמפתית שלך, של הצוות ושל תלמידייך? את היכולת האמפתית?
האם יש לך רעיון לחיזוק שרירי האמפתיה של הצוות ושל התלמידים?
האם יש לך רעיון שיפתח את החשיבה האמפתית שלך, של הצוות ושל תלמידייך? את היכולת האמפתית?
האם יש לך רעיון לחיזוק שרירי האמפתיה של הצוות ושל התלמידים?
חיזוק תחושת שייכות לבית הספר
שייכות – אותה תחושה פנימית שאני חלק מקבוצה או מסגרת שמקבלת ואוהבת אותי, שאני בעל משמעות ושיש לי מקום בעולם. ישנם שלושה חלקים לתחושת שייכות: שייכות בינאישית (שיחות, פעילות חברתית); שייכות מבנית (תכנים, פרקטיקות, טקסטים); ושייכות מוסדית (ארגון שבדרך שבה הוא מתקיים מעניק תחושה שהפרט בו הוא רצוי).
בשנה האחרונה, בית הספר המוכר התערער ואיתו נסדקה תחושת השייכות הן של המורים והן של התלמידים. קיימים פערים בין חוויות מורים לבין חוויות תלמידים בנושא זה – מורים חווים את חווית השייכות בעיקר כהיבט בין-אישי, ומכאן שכדי לחזק תחושות של שייכות יש לחזק פעולות בין-אישיות (שיחות אישיות מיוחדות, פעולות יזומות לדיאלוג, מעגלי שיח מיוחדים וכדומה).
תלמידים תופסים זאת כחלק מחיי הכיתה, ההוראה והלמידה. מבחינתם, התגובה הפשוטה ביותר של המורה, המבט שלה, הטון שבו פנתה במהלך השיעור, הם הסיפור המרכזי שמשפיע על תחושות שייכות. בעיניהם, האכפתיות, תחושת הקבלה וההכרה נבנות דרך יומיום חינוכי ומכאן שעלינו לתת לכך דגש מיוחד.
שאלות מנחות
האם יש לך רעיון לחיזוק פרקטיקות של קבלה, הכרה ואהבה במסגרת היומיום?
האם יש לך רעיון שיגרום לכל תלמיד/ה להרגיש שייכ/ת?
האם יש לך מחשבה מקורית על הנגשה של תכנים/מרחבים/חוויות לכל תלמיד ותלמידה?
על שילוב תכנים וטקסטים שיאפשרו לכל תלמידה ותלמיד להרגיש רצויים ממש כפי שהם?
האם יש לך רעיון לשיקום תחושת השייכות דרך חיבור ההורים לתהליך?
האם יש לך רעיון לחיזוק פרקטיקות של קבלה, הכרה ואהבה במסגרת היומיום?
האם יש לך רעיון שיגרום לכל תלמיד/ה להרגיש שייכ/ת?
האם יש לך מחשבה מקורית על הנגשה של תכנים/מרחבים/חוויות לכל תלמיד ותלמידה?
על שילוב תכנים וטקסטים שיאפשרו לכל תלמידה ותלמיד להרגיש רצויים ממש כפי שהם?
האם יש לך רעיון לשיקום תחושת השייכות דרך חיבור ההורים לתהליך?
האם יש לך רעיון לחיזוק פרקטיקות של קבלה, הכרה ואהבה במסגרת היומיום?
האם יש לך רעיון שיגרום לכל תלמיד/ה להרגיש שייכ/ת?
האם יש לך מחשבה מקורית על הנגשה של תכנים/מרחבים/חוויות לכל תלמיד ותלמידה?
על שילוב תכנים וטקסטים שיאפשרו לכל תלמידה ותלמיד להרגיש רצויים ממש כפי שהם?
האם יש לך רעיון לשיקום תחושת השייכות דרך חיבור ההורים לתהליך?
מעורבות בלמידה ומכוונות עצמית
הקורונה כמו חזתה עתיד, חשפה בפנינו מה צריך לדעת כל אדם כדי להצליח. תקופת הקורונה חיזקה את ההבנה כי החלקים הלימודיים לא מופרדים מחלקים רגשיים ובין-אישיים. 'למידה טובה' מתקיימת תמיד בתוך הקשר רגשי ובין-אישי. המצוקה, החרדה והקשיים הייחודיים של התקופה חשפו ואף העמיקו את הפער הבולט בין מסגרות שיש בהן מיומנויות רגשיות ובין-אישיות מפותחות ובין אלה שלא, ומכאן שנדרשת תשתית לכולם.
שאלות מנחות
האם יש לך רעיון לחיזוק וטיפוח הסקרנות של הצוות ושל התלמידים? ליצירת רלוונטיות בלמידה?
האם יש לך רעיון ליצירת למידה שנובעת מתחומי עניין של הלומדות והלומדים? שמאפשרת גילוי חלומות ותשוקות?
האם יש לך רעיון ליצירת למידה שמעוררת תחושת משמעות בלומדים ובלומדות?
האם יש לך רעיון לחיזוק וטיפוח הסקרנות של הצוות ושל התלמידים? ליצירת רלוונטיות בלמידה?
האם יש לך רעיון ליצירת למידה שנובעת מתחומי עניין של הלומדות והלומדים? שמאפשרת גילוי חלומות ותשוקות?
האם יש לך רעיון ליצירת למידה שמעוררת תחושת משמעות בלומדים ובלומדות?
האם יש לך רעיון לחיזוק וטיפוח הסקרנות של הצוות ושל התלמידים? ליצירת רלוונטיות בלמידה?
האם יש לך רעיון ליצירת למידה שנובעת מתחומי עניין של הלומדות והלומדים? שמאפשרת גילוי חלומות ותשוקות?
האם יש לך רעיון ליצירת למידה שמעוררת תחושת משמעות בלומדים ובלומדות?
אקלים חברתי ומערכות יחסים
מערכות יחסים הן לב ליבו של החינוך, והמפגש האנושי בין מורה לתלמידיו הוא במידה רבה הכלי הפדגוגי הראשון במעלה במקצוע החינוך. כמו בכל הזירות – גם בחינוך – הקורונה חשפה את האמת בעוצמה, לעיתים קשה לעיכול. וכך, הצורך העצום ביצירה, שימור וחיזוק מערכות יחסים של מורה עם תלמידיה – קיבל זרקור מסנוור.
בדו"ח שפורסם לקראת ספטמבר 2020 ע"י רייך ממכון MIT ומאהטה מאוניברסיטת הארוורד, הגדירו הכותבים את 'מערכות היחסים במרכז' כאחד משבעת העקרונות המובילים ללמידה היברידית מיטבית. זו אולי אחת הסיבות לכך שהדו"ח הפך לפופולרי כל כך ונקרא על ידי אנשי חינוך רבים בארץ – הם קיבלו אישור לתובנות מקצועיות שחווים לאורך שנים – זהו לא חלק יפה, מרגש ופריבילגי, אלא מפתח הכרחי להצלחה מקצועית.
שאלות מנחות
האם יש לך רעיון לסדירויות/כלים/צורות למידה/כל אפשרות אחרת, שיביא לחיזוק מערכות היחסים בין תלמידים ותלמידות? בין צוות חינוכי לתלמידיו? בין הצוות החינוכי לבין עצמו? בין הצוות להורים?
האם יש לך רעיון לשיקום ובינוי של אקלים מיטבי בכיתה/בשכבה/בבית הספר? ליצירת אווירה חברתית בטוחה, מקבלת ומכבדת לכל תלמיד, תלמידה ומורה?
האם יש לך רעיון לטיפוח תחושת המוגנות של התלמידים והצוות? לניהול קונפליקטים, לתקשורת מקדמת ומקרבת? גישור במצבי משבר?
האם יש לך רעיון לחיזוק דיאלוג, שיח, קשר ומפגש אישי בין אנשים במסגרת בית הספר?
האם יש לך רעיון לסדירויות/כלים/צורות למידה/כל אפשרות אחרת, שיביא לחיזוק מערכות היחסים בין תלמידים ותלמידות? בין צוות חינוכי לתלמידיו? בין הצוות החינוכי לבין עצמו? בין הצוות להורים?
האם יש לך רעיון לשיקום ובינוי של אקלים מיטבי בכיתה/בשכבה/בבית הספר? ליצירת אווירה חברתית בטוחה, מקבלת ומכבדת לכל תלמיד, תלמידה ומורה?
האם יש לך רעיון לטיפוח תחושת המוגנות של התלמידים והצוות? לניהול קונפליקטים, לתקשורת מקדמת ומקרבת? גישור במצבי משבר?
האם יש לך רעיון לחיזוק דיאלוג, שיח, קשר ומפגש אישי בין אנשים במסגרת בית הספר?
האם יש לך רעיון לסדירויות/כלים/צורות למידה/כל אפשרות אחרת, שיביא לחיזוק מערכות היחסים בין תלמידים ותלמידות? בין צוות חינוכי לתלמידיו? בין הצוות החינוכי לבין עצמו? בין הצוות להורים?
האם יש לך רעיון לשיקום ובינוי של אקלים מיטבי בכיתה/בשכבה/בבית הספר? ליצירת אווירה חברתית בטוחה, מקבלת ומכבדת לכל תלמיד, תלמידה ומורה?
האם יש לך רעיון לטיפוח תחושת המוגנות של התלמידים והצוות? לניהול קונפליקטים, לתקשורת מקדמת ומקרבת? גישור במצבי משבר?
האם יש לך רעיון לחיזוק דיאלוג, שיח, קשר ומפגש אישי בין אנשים במסגרת בית הספר?
פיתוח חוסן צוותי חינוך כמשאב חינוכי
צוותי החינוך הם הלב הפועם של החינוך.
חוסנם של צוותי החינוך הוא המפתח לחוסנם של התלמידות והתלמידים, שכן הלמידה וחיי בית הספר מתקיימים בתוך מערכות יחסים קרובות ויום-יומיות. לא ניתן לצפות שצוותי חינוך שיחוו שחיקה, חרדה, חוסר בטחון, חוסר איזון, דאגה, מוטיבציה תנודתית ורגשות שליליים שונים יוכלו לצמוח ולהצמיח את התלמידים שלהם באופן מיטיב. חוסנם של צוותי החינוך מהווה, אם כך, משאב חינוכי יקר ערך בעבודתם.
תקופת הקורונה החריפה את המצבים הרגשיים המורכבים בקרב מבוגרים וילדים. כדי ליצור פתרונות אפקטיביים עבור הילדים, חשוב לשים זרקור על הלב הפועם של החינוך – על צוותי ההוראה, אשר חוו התמודדויות ייחודיות וטעונות במיוחד בתקופה האחרונה וכנראה ימשיכו לחוות.
חוסן נתפס בעברית כשילוב של גמישות ושל עמידות. פתרונות חינוכיים יצירתיים שיעניקו מענה לשני אלה יחד יפתחו את אחד המשאבים החינוכיים המשמעותיים. תמיד, וביתר שאת בימנו.
שאלות מנחות
האם יש לך רעיון שיפתח את הגמישות והעמידות של צוותי חינוך בעת משבר ובעת שגרה?
האם יש לך רעיון לאימוץ ידע מאזורי סיכון וקונפליקט, המתמודדים לאורך שנים עם אתגר החוסן, אל המסגרת החינוכית בו את פועלת?
האם יש לך רעיון לפתרון שישלב חוסן צוותי חינוך וחוסן תלמידים באופן שיתן מענה לשני קהלי היעד במקביל?
האם יש לך רעיון לפתרון שיהווה פעולת 'מורים למורים' במסגרת תהליך בונה חוסן?
האם יש לך רעיון לשילוב כלים מעולמות החוסן הנפשי/הארגוני/הקהילתי במסגרת צוות בית הספר?
האם יש לך רעיון שיפתח את הגמישות והעמידות של צוותי חינוך בעת משבר ובעת שגרה?
האם יש לך רעיון לאימוץ ידע מאזורי סיכון וקונפליקט, המתמודדים לאורך שנים עם אתגר החוסן, אל המסגרת החינוכית בו את פועלת?
האם יש לך רעיון לפתרון שישלב חוסן צוותי חינוך וחוסן תלמידים באופן שיתן מענה לשני קהלי היעד במקביל?
האם יש לך רעיון לפתרון שיהווה פעולת 'מורים למורים' במסגרת תהליך בונה חוסן?
האם יש לך רעיון לשילוב כלים מעולמות החוסן הנפשי/הארגוני/הקהילתי במסגרת צוות בית הספר?
האם יש לך רעיון שיפתח את הגמישות והעמידות של צוותי חינוך בעת משבר ובעת שגרה?
האם יש לך רעיון לאימוץ ידע מאזורי סיכון וקונפליקט, המתמודדים לאורך שנים עם אתגר החוסן, אל המסגרת החינוכית בו את פועלת?
האם יש לך רעיון לפתרון שישלב חוסן צוותי חינוך וחוסן תלמידים באופן שיתן מענה לשני קהלי היעד במקביל?
האם יש לך רעיון לפתרון שיהווה פעולת 'מורים למורים' במסגרת תהליך בונה חוסן?
האם יש לך רעיון לשילוב כלים מעולמות החוסן הנפשי/הארגוני/הקהילתי במסגרת צוות בית הספר?