חולמים בגדול, חוזרים לעתיד
אחרי הצלחת השלב הראשון, ממשיכים לשפר את החינוך, למען התלמידים והתלמידות של כולנו.
על האתגר
מאות אלפי תלמידי כיתות ה' עד י' עברו שנה חריגה ומורכבת.
החוויה הבית ספרית, שהתרגלו אליה לאורך שנים, התחלפה ברגע אחד בריחוק חברתי ובלמידה מרחוק. אל אלה הצטרפו אירועים חריגים נוספים ותקופה משובשת ומשבשת.
כעת, כשהתלמידות והתלמידים פותחים שנה חינוכית חדשה, נדרש מענה מקצועי ויצירתי להשלמת הפערים החברתיים והרגשיים שנוצרו, כמו גם לבנית תשתיות ופיתוח הלמידה החברתית רגשית בבתי הספר.
מחקרים רבים מראים קשר הדוק בין כישורים רגשיים וחברתיים לבין הצלחה הלימודים ובתחומים רבים נוספים.
טיפוח מיומנויות חברתיות-רגשיות על-פי מעגל המיומנויות של ארגון CASEL
פיתוח אמפתיה/חינוך אמפתי כתשתית לכל תהליך ופעולה חינוכית
פיתוח חוסן צוותי חינוך כמשאב חינוכי
מעורבות בלמידה ומכוונות עצמית
חיזוק תחושת השייכות
אקלים ומערכות יחסים
מאות אלפי תלמידי כיתות ה'-י' בישראל נפגעו מהמגיפה ומהתנהלות המדינה עמה. ישראל ממוקמת בתחתית הדירוג של מדינות הOECD, כמי שמובילה במספר הימים הנמוך ביותר בהם בילו התלמידים במסגרות החינוכיות אשתקד. גם המחקר מתקף את הנזקים הרגשיים-חברתיים של תלמידים הנעדרים מלמידה קרובה, מפגש פיזי וקשר קרוב עם מוריהם וחבריהם לקבוצת השווים.
תלמידי כיתות ה'-י' שהפכו לאוכלוסייה שקופה ונעדרו ממתווי החזרה ללמידה בבתי הספר לאורך השנה האחרונה, הם, אם כך, נפגעים מרכזיים של מציאות זו, שהובילה למגיפה חברתית-רגשית-נפשית המתבטאת בתופעות רחבות היקף של ניתוק, נשירה, בדידות, דכאון, חרדה, סיכון ופערים חברתיים-רגשיים. עם פתיחת שנה חינוכית חדשה, יש להמשיך ולהעמיק בפתרונות יצירתיים ומקצועיים לחיזוק החברתי-רגשי.
ד"ר דפנה קופלמן-רובין, ראש מכון SEL.IL, מסבירה כי הקורונה חשפה בפנינו מה צריך לדעת כל אדם כדי לתפקד ולהצליח בעתיד, ובעצם גם בהווה. תקופת הקורונה חיזקה את ההבנה כי החלקים הלימודיים אינם נפרדים מחלקים רגשיים ובין-אישיים. 'למידה טובה' מתקיימת תמיד בתוך הקשר רגשי ובין-אישי. "המצוקה, החרדה והקשיים הייחודיים של התקופה חשפו ואף העמיקו את הפער הבולט בין מסגרות שיש בהן מיומנויות רגשיות ובין-אישיות מפותחות ובין אלה שלא, ומכאן שנדרשת בניית תשתית איתנה ומקצועית לכולם".
יש לך רעיון לפתרון?
הגישו את הרעיונות שלכם ותוכלו לזכות במענקים בסך אלפי שקלים.
המענקים יינתנו לבתי ספר עבור יוזמות חינוכיות, שיתפתחו וייצאו לפועל בשנת הלימודים תשפ"ב ומיועדות לצוות חינוכי ותלמידים, בהיקף של שכבה שלמה לפחות.
האתגר פתוח לצוותי חינוך בבתי הספר, אך אנחנו מזמינים גם את הציבור הרחב להגיש רעיונות יצירתיים – הבולטים ביניהם יישלחו לבתי ספר ויוכלו לצאת לפועל כחלק מהאתגר.
היוזמות הנבחרות יקבלו מענקים ליישום היוזמה, סדנאות וכלים פרקטיים ליזמות חינוכית, תמיכה וליווי של הקרן לעידוד יוזמות ועוד.
לא אנשי חינוך? נשמח לקבל את הרעיונות שלכם ולהעביר אותם
לבתי ספר – אולי נוכל להוציא אותם לפועל! שלחו את הרעיונות שלכם כאן