יוזמות בולטות

שלום כיתה ו' / אומרים יפה שלום

תהליך פרידה מיטיב ובונה בטחון לבוגרי יסודי פיכמן בחיפה

צוות שכבת ו' בית ספר פיכמן, חיפה

צוות שכבת ו' בבית ספר פיכמן בחיפה לא מוכן להיכנע לשנה האבודה של משבר הקורונה, ומשקיע את החודשיים האחרונים שנותרו לשנת הלימודים, כדי לסכם תהליך התבגרות והתחנכות של 6 שנים, ולהיפרד כמו שצריך מהמקום שהיה להםן בית, ומהחברים והחברות שיתפזרו לחטיבות שונות.

הצורך לפתרון

תלמידי כיתות ו' בבית ספר פיכמן בחיפה יסיימו בחודש יוני הקרוב 6 שנות התחנכות בבית הספר, אך כמו שאר ילדי ישראל, הם לא נפגשו ככיתה, ובטח לא כשכבה, מזה שנה ומעלה. צוות המחנכות של השכבה בחר לשנס מותניים ולא להכנע לקורונה – ובמקום לשלוח את התלמידים הלאה לחטיבות הביניים בתחושת רפיון, דכדוך, ריחוק ומסוגלות נמוכה – בנה עבורם תוכנית פרידה מקיפה, שתיחרט בתודעתם כחווייה בונה, מעצימה ומחזקת.

על היוזמה בתכל׳ס

במסגרת היוזמה, נשזרה ברגישות ובמחשבה מעמיקה, תוכנית פרידה שמהותה ובלבה, תהליך שלם ומקיף של תלמידי שכבת ו'.
בכל שבוע עד לסיום שנת הלימודים, ייערך שיעור "פיכמן שלי", שמטרתו סיכום חווית הלמידה בבית הספר. השיעורים יכללו מפגשים עם מחנכות עבר,

יצירה בתמונות כיתתיות משש השנים האחרונות, זרקור על מערכות יחסים שנבנו, אהבות ראשונות, אירועים מכוננים ועוד.
במקביל ועד סוף שנת הלימודים, מתקיים פרויקט "השארת חותם" שכבתית כמתנה לבית הספר בהובלת המורה לאמנות. התוצר הסופי שייווצר הינו פסיפס קיר מחומרים ממוחזרים.

תלמידי השכבה ייצאו ליום טיול כיתתי, שיכלול פעילות חווייתית לגיבוש ולפתיחת אירועי סיכום חווית ההתחנכות בבית הספר. במסגרת יום הטיול יתקיים טקס חלוקת "ספר זכרונות" אישי.

לסיכום, יתקיים בוקר פרידה של השכבה מבית הספר שיכלול מופע סיום, טקס העברת דגלים, והסרת הלוט מקיר הפסיפס.

במבט קדימה

המעבר מבית ספר יסודי לחטיבת הביניים הוא מעבר מכונן, שידוע כמלווה בקשיים רגשיים, אישיים, חברתיים ועוד.

צוות המחנכות בבית ספר פיכמן, משער שהתהליכים הבונים והמועילים שיעברו תלמידי בית הספר במסגרת פתרון הפרידה השלמה והתהליכית, ישלחו אותם לדרכם עם צידה מחזקת, בגב זקוף, עטופים בידיעה שהם מוערכים, שייכים ואהובים.

הלמידה מתהליך הפרידה השלמה והתהליכית תאפשר חילוץ תובנות ופרקטיקות שיוטמעו בתהליכי פרידה וסיכום נוספים של שכבת ו' הבאה, כמו גם שכבות נוספות.