יוזמות בולטות

נבנים מן ההריסות

שיקום גן מוזנח כתרפיה לשיקום רגשי

בית הספר צור באהר, ירושלים

צוות בית הספר בצור באהר בירושלים זיהה את יחסי הגומלין שבין שיקום תחושת שייכות של תלמידי בית הספר לאחר שנה בה חוו הזנחה, לשיקום גן מוזנח בשטח ביה"ס.

הצורך לפתרון

צוות התיכון בצור באהר הרגיש באופן משמעותי את תחושת ההזנחה אותה חוו התלמידים לאחר שנה בבית, שהשליכה ממילא על האקלים הבית ספרי. הצוות פועל בשכונה מורכבת בירושלים, בקרב משפחות מרקע סוציו אקונומי נמוך. בשל כך לתלמידים רבים אין מחשב בבית, ורבים מהם לא לקחו חלק, אף לא בלמידה מרחוק, במהלך השנה. על אף המאמצים הרבים של צוות בית הספר במהלך שנת הלמידה מרחוק, להגיע ולחבר את התלמידים, נרשמה נשירה גדולה ונוצרו פערים גדולים בקרב התלמידים. צוות בית הספר הבין שלפני שהתלמידים נדרשים לשבת וללמוד, יש צורך לגשת לצרכים הבסיסיים ביותר, וליזום מהלך שיחזק את הקשרים החברתיים בין התלמידים, ויגביר את תחשת השייכות לבית הספר.

על היוזמה בתכל׳ס

הצוות בחר להתמקד בשכבת ז' שנקלטה השנה ולמעשה לא זכתה להכיר את הוויית בית הספר.
בשיתוף הורים ושותפים שירצו בכך מקהילת בית הספר, ובשילוב שיעורים חברתיים, ששמים דגש על תקשורת ושיח – משקמים את הגן ויחד איתו, את תחושת ההכרה, הערך והשייכות, וממילא הקבלה והאהבה.

שיקום הגן מהווה שיקוף של תהליך שיקום המסגרת, ושל תחושת שייכות.
יחד, תצמיח קהילת בית הספר שטח שעמד מוזנח, לגן מושקע, ראוי, צומח.

במבט קדימה

צוות בית הספר נרגש מן המהלך וכבר בתחילת הדרך נרשמת התרגשות ותגובות חיוביות ונלהבות מן התלמידים.

בראייה קדימה, הצוות מודע לכך שלקח על עצמו משימה שאיננה נקודתית, ושלמעשה המשימה המהותית והחשובה שלהם תגיע בהמשך – בכל הנוגע לתחזוקת הגן.

אם חלילה הגן יחזור להיות מוזנח, יהיה זה שיקוף עצוב של המציאות, ולכן, כנקודת אור בתוך השנה הקשה הזו, מהווה יוזמת "נבנים מן ההריסות" הזדמנות. לתהליך משמעותי ומתמשך, שהגן, וקהילת בית הספר תלך ותצמח ממנו הלאה.