יוזמות בולטות

משחק (מחוץ ל)קופסא

"יישור קו" וחזרה לשגרה באמצעות משחוק בלמידה

בית ספר השלום, מגאר

בבית ספר השלום א' ביישוב מג'אר הבינו שעל מנת לחזור ללמידה אפקטיבית לאחר שנת הקורונה – מה שצריך לעשות זה *לא* לדבר על לימודים, אלא לייצר מהלך שיתחבר בראש ובראשונה לעולמם של התלמידים והתלמידות. על בסיס הנחה זו נולדה יוזמה שכל מהותה: משחק. משחק ככלי לרכוש ולהתנסות במיומנויות חברתיות ורגשיות, שיסייעו בהגברת המוטיבציה ומוכוונות התלמידים ללמידה.

הצורך לפתרון

תקופת הקורונה חיזקה את ההבנה בקרב הצוות החינוכי בבית ספר השלום א' ביישוב מג'אר, שלא ניתן להפריד בין הפן הלימודי לפן הרגשי חברתי, ושאלה למעשה, שזורים זה בזה. מכאן, עלה הצורך לייצר מהלך שיסייע בשיפור הפערים החברתיים רגשיים, מתוך הבנה שזו דרך להתמודד עם אחוזי הנשירה הגבוהים שנצפו במהלך השנה, ובהשבת תלמידים רבים שלאחר החזרה לשגרה, לא חזרו לבית הספר. לצורך הפיילוט נבחרה שכבת ה', השכבה שנפגעה באופן המירבי מבידודים וחוותה רצף ארוך של למידה מרחוק במהלך השנה.

על היוזמה בתכל׳ס

הצוות יצר קורס במסגרתו יינתנו לתלמידים משימות – משחקים למעשה – שמיועדות בראש ובראשונה לעורר את סקרנות התלמידים ו"לקנות" את תשומת הלב והמוטיבציה שלהם.
מזווית התלמידים מדובר בחוויה של הנאה, ומהזוית הפדגוגית, "מכניס" הצוות בדלת האחורית מיומנויות כגון זיהוי רגשות, ביטחון עצמי, מסוגלות עצמית, עבודה בתנאים של לחץ, התמדה והצבת מטרות, יצירת אמפתיה וקבלת האחר, מיומנויות בין-אישיות העוסקות ביכולת לעבוד ביחד, לפתור בעיות וקונפליקטים, לתקשר ולבנות מערכות יחסים, ועוד. הקורס בנוי מעשרה מפגשים, ויתקיים במשך חמישה שבועות. בסוף חמשת השבועות, יתקיים יום שיא בו יוצגו עדויות מתהליכי העבודה, לרבות הדגשת חוזקות ייחודיות של תלמידים שהתגלו במהלך העבודה.

במבט קדימה

על בסיס הפיילוט המתקיים השנה, שואף בית הספר להרחיב את היוזמה ולשלב בה תלמידים משכבות נוספות. בשנה הבאה יתווספו קורסים חדשים, וכמו כן אנשי צוות מתחומי האמנות והמוזיקה. תלמידי כיתה ה' ,המשתתפים ביוזמה כיום, צפויים להיות מעורבים ביוזמה כמנחים ומדריכים לתלמידי האחרים מבית הספר.