יוזמות בולטות

בטבע שלנו

מיינדפולנס כמרפא לאתגרי שנת הקורונה

חט״ב 'בראשית', ראש העין

באמצעות רכישת מיומנויות בסיס בתרגול מיינדפולנס מבקש צוות חטיבת הביניים "בראשית" במודיעין, להעלות את מודעות התלמידים להשפעה המיטביה של השהות בטבע על רווחתם, ובכך לשפר את יכולות הוויסות העצמי, את המודעות, ולבסוף את ההתמודדות עם מגוון הרגשות, תחושות גוף, והמחשבות שהשנה האחרונה זימנה להם.

הצורך לפתרון

צוות חטיבת ביניים בראשית במודיעין עקב בדאגה אחר תלמידיו שהתמודדו לאורך שנה שלמה של למידה מרחוק, עם קשיים רגשיים רבים כגון דיכאון, חרדה, פגיעות עצמיות, אלימות, צריכה מוגברת של אלכוהול וסמים. עם החזרה לשגרה, ביקש הצוות לעשות מהלך שייתן מענה לחוסן הנפשי של התלמידים, לסיוע בהתמודדות עם אותם הקשיים.

על היוזמה בתכל׳ס

שתי כיתות מתוך כיתות ח' יחולקו לקבוצות קטנות ויעברו במשך שלושה שבועות סדנאות על בסיס שבועי, בהנחיית הפסיכולוגית והיועצת, ומחנכת הכיתה.

הסדנאות יתקיימו בסביבת הטבע הבית ספרי, כשבבסיסן השאלה – מה הטבע שלי?

המפגשים יתמקדו בהקנייה ובטיפוח מיומנויות של תרגול מיינדפולנס, תוך התמקדות בערכי ובהתייחסות לקורה בטבע, ובמערכת היחסים בין אלה.
בתום שלושת השבועות, יתקיים "יום שיא" בו יעבירו תלמידי שתי הכיתות שעברו את הסדנא תכנים מהסדנא לשלוש הכיתות הנוספות בשכבה.

 

במבט קדימה

על מנת לבחון את הצלחת היוזמה, מועברים שאלוני חוסן נפשי לתלמידים המשתתפים לפני ואחרי הסדנאות. הציפייה היא שמחצית מתלמידי שתי הכיתות שישתתפו ידווחו על שיפור במדדי החוסן הנפשי שנבדקו בשאלון.

הצוות מצפה שהתלמידים המשתתפים ייצאו מהיוזמה כשהם מכירים מושגים ותרגולים בסיסיים בתחום המיינדפולנס, וכי לפחות חצי מתלמידים שישתתפו בסדנא יעבירו את תכניה לתלמידי שאר השכבה.

בראייה קדימה, צוות בית הספר מקווה להטמיע תפיסות של פדגוגיה מתבוננת ופרקטיקות של תרגול מיינדפולנס כחלק משגרת בית הספר.